Richard K. Morgan
Triton 2011
Carl Marsalis to nemá v životě úplně jednoduché. Kdyby se svou upravenou genetickou výbavou mohl žít o pár desítek let zpátky, byl by určitě vyhledávaným bodyguardem nebo vojákem speciálních operací. V jeho současnosti je však většinou normálních lidí považován za nebezpečný experiment a genetickou stvůru, která neměla nikdy vzniknout. Na rozdíl od mnoha dalších, stejně geneticky upravených, třináctek nezamířil do marsovské kolonie, ale v mandátu OSN se živí pronásledováním a likvidací svých bývalých „kolegů“. Má tak nejlepší kvalifikaci pro úkol spojený s pátráním a eliminací jedné z třináctek, která se nepříliš standardní cestou vrátila na rodnou planetu a po jejímž návratu propukla na území Ameriky série brutálních vražd.
Jméno Richarda K. Morgana není mnoha fanouškům science fiction díky dvěma knihám, jejichž hlavním hrdinou je Takeshi Kovacz, neznámé. Oba dosud vyšlé tituly, také pod křídly nakladatelství Triton, si odnesly ostatně velmi pozitivní hodnocení. Zárukou kvality Varianty 13 by měla být nejenom Cena Artura C. Clarka, kterou získala v roce 2006, ale i Pamětní cena Philipa K. Dicka za román Půjčovna masa (Triton, 2005). Trochu paradoxně mi pak jméno druhého světově proslulého spisovatele několikrát vytanulo na mysli i při čtení této knihy. Asociací k povídce Sní androidi o elektrických ovečkách v ní lze totiž najít hned několik.
Už samotné ztvárnění distopické budoucnosti počátku dvaadvacátého století má v pravdě dickovskou atmosféru, která je ještě umocněna první seznamovací kapitolou, v níž Carl pronásleduje jednu z geneticky upravených třináctek. Namísto jména Carl Marsalis si představte bývalého policistu s tváří Harrisona Forda a v pronásledovaném jednoho z uprchlých replikantů. Morgan ale naštěstí od svého slavného předchůdce neopisuje. Tahle úvodní epizoda skvěle slouží jako úvod do světa, který od našich časů ještě více zdrsněl a potemněl, do světa, kde moc a peníze rozhodují naprosto o všem.
Varianta 13 je hlavně o pátrání po uprchlé třináctce, která se na své cestě z Marsu probudila příliš brzo z řízeného spánku a udělala si tak z vesmírné lodi automatizovanou masovou konzervu, aby několikaměsíční let vůbec dokázala přežít. A kde je pátrání, tam musejí být i vyšetřovatelé. Před Sevgi Ertekinovou, která do děje vstupuje po bujarém večírku, s kocovinou nebývalých rozměrů, tak stojí několik vážných otázek. Mezi nimi jsou i to, jak dokázala uprchlá třináctka bez potřebných znalostí obejít bezpečnostní protokoly vesmírného plavidla, jakým způsobem se dostala z havarovaného vraku pryč, ale hlavně, kdo a proč stojí v pozadí celé akce. Od začátku je totiž jasné, že se nemůže jednat o pouhou shodu okolností a neuvěřitelné náhody. Vzhledem k tomu, kdo je oním uprchlíkem, je logické, že cesty vyšetřovatelky Ertekinové a nájemného lovce třináctek se zanedlouho protnou. Mezi oběma to od začátku začne skřípat i jiskřit. Carl Marsalis totiž není jen stroj na zabíjení, ale překvapivě, někdy i pro něj samotného, v sobě dokáže nalézt i opravdové city.
Autor nabízí v této knize velmi hutný příběh, jehož součástí nejsou jen divoké honičky a nemilosrdné akční scény. Prostřednictvím mnoha postav se dostává pod povrch a nechává své čtenáře nahlédnout do základů lidské psychologie i civilizačního nánosu, který není místy příliš silný. Několikrát se zamýšlí nad tím, jaký je rozdíl mezi prvními lidmi, kteří teprve začali hledat cestu směrem k civilizaci a současným (pro nás v knize budoucím) stavem společnosti. Nejsou nakonec třináctky těmi skutečnými lidmi nelišící se příliš od těch původních – silní, nemilosrdní, schopní přežít a přetvářet svět kolem sebe k obrazu svému? Tohle několikrát zmiňované dilema neřeší jenom samotný Marsalis, ale i lidé pohybující se okolo něj, a o to uvěřitelnější celá otázka je. Varianta 13 je zkrátka jednou z těch knih, která nutí vnímavého čtenáře klást si spoustu znepokojivých otázek a přemýšlet nad možnými odpověďmi, což je nohem víc, než lze od jakéhokoli jiného jednoduchého akčního příběhu očekávat.
Důležité pro přístupnost k potencionálním čtenářům může být i fakt, že se jedná o samostatný román, což je v době mnohadílných cyklů určitě pozitivní informace. Pokud jste tak s autorem dosud neměli tu čest je Varianta 13 výbornou a dostupnou příležitostí objevit velmi kvalitní a propracovaný způsob vyprávění. Po jejím přečtení se nejspíš stejně jako já začnete shánět po nějaké Půjčovně masa, nebo se pustíte do Brutálního byznysu.
Nakladatel: Triton
Překlad: Zdeněk Uherčík
Obálka: Renata Brtnická
Redakce: Klára Milošová
Rok vydání: 2011
Počet stran: 544
Rozměr: 145 x 205
Provedení: paperback
Přidejte odpověď