Fantasy a SF hry firmy SSI

Bazárek knih

Bazárek knih

Vydáno dne 29. 02. 2008
Po prvním článku představujícím vývojářské studio Black Isle, vám přinášíme další pohled do počítačového herního pravěku i doby poměrně nedávné.
Tentokrát přinášíme pohled na historii firmy Strategic Simulations, Inc., vystupující dále v článku pod oficiální zkratkou SSI.

Věřím, že pro mnohé z vás bude následující článek oživením mnohdy hluboko zasutých vzpomínek a pro mladší ročníky zajímavým pohledem na to, jak to všechno začalo!!

Vraťme se do doby přelomu 70-tých a 80-tých let. Svět začíná být okouzlen výpočetní technikou. Jak jde vývoj kupředu vznikají první domácí počítače. Ty jsou osmibitové a na scéně se objevují Spectra, C-64, Atari, AppleII , následují šestnáctibitové Apple, Amiga, Atari ST a samozřejmě první PC.
Současně s vývojem počítačů se objevuje i nový hráč na poli podnikání – průmysl počítačových her. A brzy se ukazuje že, navzdory mládí světa počítačů, jde o velmi lukrativní byznys.

To pochopila i parta lidí kolem Joela Billingse. Pod jeho vedením se vytváří tým, který napíše první hry pod kterými je podepsána programátorská skupina SSI ( Strategic Simulations, Inc.). Píše se rok 1979. V té době byly počítačové hry ještě v plenkách.
Za ohromný úspěch byly považovány hry, ve kterých se hýbala pálka a odpalovala pixelový míček… známý to Pong.
Již první hry distribuované pod hlavičkou této firmy položily základní kameny žánru realtimová strategie (RTS). Není divu, vždyť to mají v názvu, (Česky jejich název zní Strategické simulace s.r.o.) a tak se snaží svou vizi naplnit.

Jejich prvotinou se stává Computer Bismarck ( 1979 – 80 ) – jeden z prvních pokusů převést válečné pole do digitálního světa. Ten vzniká pro počítač AppleII. Ještě téhož roku vzniká patrně první simulace fotbalu v dějinách počítačů. Computer Quarterback je napsán opět pro Apple II a oficiálně vychází roku 1981. Později je hra portována pro počítač Commodore 64 a to v roce 1983.

 

 Computerbismarck

Computerquarterbeck

computer_bismarck
computerquarterback

 Computerquarterbeck

 Computerquarterbeck

computerquarterback1
computerquarterback19

 

V roce 1982 SSI vydává řadu her RapidFire. Názvy Cytron Masters; Cosmic Balance 1 a 2; Galactic Gladiators dnes již ty názvy neznamenají téměř nic. Snad jen opravdoví pamětníci vzpomenou na tyto hry s jistou nostalgií. Sice primitivní grafika, avšak překvapivá hratelnost byly v té době hlavními znaky většiny her. Zajímavý je jejich počin Epidemic! Tato hra si zcela nepokrytě zahrávala s myšlenkou pandemie.

Roku 1984 vzniká nový herní žánr – tzv. role-playing games (RPG) a SSI opět u toho nechybí. V roce 1985 přiloží své polínko do ohně i studio, o němž hovoříme.. Hra nese název Wizard’s Crown a je to jedna z prvních her typu RPG, které vznikají pro více platforem. Cílovými stroji jsou počítače Atari 8-bit, Atari ST, IBM PC, Apple II a Commodore 64. V obdobném duchu pokračuje hra Questron. Pro tuto hru byl licencován herní systém od Richarda Garriotta, autora slavné hry Aklabeth či legendární série Ultima.

První jejich samostatnou sérií se stává Phantasie (1987). Jde o hru v žánru RPG. A zároveň další hrou portovanou pro více systémů. Tentokrát jsou to: Commodore 64, Apple II, DOS, Atari ST a Amiga. Hra má takový úspěch, že záhy vznikají další díly. Phantasie II (1986) a Phantasie III: Wrath of Nikademus. (1987)

 Phantasie

 Phantasie II

Phantasie1
Phantasie2

 Phantasie III

 Phantasie III

Phantasie_3_the_wrath_of_nikademus
Phantasie_III_combat


Ještě téhož roku SSI kupuje od firmy TSR licenci na vydání 30 her ze světa Advanced Dungeons & Dragons. To je odvážný počin. První hrou vytvořenou na základě licence je Pool of Radiance (1988). Na tu navazují hry Curse of the Azure Bonds (1989), Secret of the Silver Blades (1990), a Pools of Darkness (1991), všechny tyto díly byly později prodávány jako komplet nazvaný Gold Box.
I tyto hry vnikly ve verzích pro více platforem: Apple IIe, Apple Macintosh, Commodore 64, Amiga a IBM PC. Pozdější hry jsou pak vydávány pouze pro počítače Macintosh, Amiga, a PC.

 

SSI je na výsluní. Každý rok vydávají větší množství her. Náš článek nemá možnost popsat detailně všechy, takže, žádostivý čtenáři : snad se spokojíš s tabulkou, na kterou odkazuje link na konci tohoto článku.

V 90-tých letech vzniká pod křídly SSI množství strategických her. Nelze opomenout „vlajkovou loď“ firmy. Právem. Je to skupina her známá jako“General“, která je postavena na historických reáliích. Z tohoto pravidla se vymykají hry Star General a Fantasy General , která přenesla válčiště ze Země do vesmírného prostoru, potažmo do fantasy světa. Hry série General se stávají kultem a každoročně vychází alespoň 1 díl.
Díky licenci TSR vzniká pod hlavičkou SSI celá řada poměrně kvalitních titulů s tematikou SF a fantasy, přičemž má převahu žánr RPG.

Nelze opomenout hry sérii nazvanou Dark Sun. Ta je opět postavená na licenci TSR. Vznikají hry Dark Sun: Shattered Lands (1993), Dark Sun: Wake of the Ravager (1994), která vzniká ve spolupráci s programátorským studiem Mindscape Ne vždy se však dílo daří a SSI často naráží na kritiku. Jejich hry pomalu, ale jistě ztrácí na atraktivitě. Problémy se hromadí a v roce 1994 dochází k nevyhnutelnému. Programátorské studio kupuje Mindscape, v té době již součást skupiny Mattel a nakonec značka SSI přechází do majetku skupiny Ubisoft. Jméno SSI nezaniká a úspěšně překračuje i mýtický rok 2000. Zatím poslední Oficiálně vydávanou hrou je Silent Hunter II (2001): Kdy se opět objeví nová hra pod touto značkou je však ve hvězdách. Zatím naděje existuje. A kdyby snad ne, pak si můžeme říci:

„Tedy díky,SSI, my ….nezapomeneme. Téměř 200 her nesoucích znak SSI je pomník vskutku důstojný.“

 

Silent Hunter II.

silenthunter2_02
silenthunter2_01
silenthunter2_03

Seznam her s velmi podrobnými odkazy naleznete na:
http://www.mobygames.com/browse/games/strategic-simulations-inc/offset,0/so,0a/list-games/

Autor: Wraith

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*



Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..