Dan Abnett
Polaris 2009
Gauntovi Duchové 3
Na boji zmítané planetě Verghast se komisař Ibram Gaunt a jeho muži ocitnou lapeni uprostřed prastaré a krvavé občanské války, která záhy přerostě v něco nesrovnatelně vážnějšího. Když úlové město přičiněním zrádce přijde o svou nejmocnější obranu, vypluje veškerá rivalita a zkaženost na povrch a Duchové z Tanith se ocitnou na pokraji zkázy. Aby zachránil úl Vervun před temnými legiemi Chaosu, musí Gaunt najít nové spojence a zrekrutovat další Duchy.[anotace]
Napsáno pro: Fantasya.cz
Řád a Chaos, dvě nesmiřitelné, protichůdné veličiny spolu soupeří již po mnoho tisíciletí. Vesmír Warhammeru 40.000 je jich nekonečné a nikdy nekončící války plný. Nejinak je tomu i na Verghastu, jedné z planet císařského Impéria, kde Vervunský průmyslový úl čelí hrozbě, kterou nepoznal již po více než sto let. Znovu se k jeho adamantiovým hradbám valí okrově zbarvení válečníci konkurenčního úlu Ferrozoika. To, co se však původně jeví jen jako další obchodní válka, se postupně, k hrůze obyvatel úlového města, mění v nemilosrdný střet se silami samotného Chaosu.
Vervunský úl není na opravdovou válku připraven. Jeho půl milionové vojsko nikdy doopravdy neválčilo, jeho generalita je nezkušená a jeho nejvyšší vládce Salvador Sondar tráví všechen svůj čas v Nádrži uvědomění, kde sní své podivné sny a málo se stará o skutečný stav věcí. Není proto divu, že Úl musí požádat o pomoc imperiální gardu. Kromě jiných se mu tak vydává na pomoc i jednotka tanithských Duchů pod vedením generála komisaře Gaunta.
Dan Abnett nevybavil svojí knihu žádným rozvleklým úvodem. Hned z první řádkou se začíná rozléhat kvílení sirén a vypuknuvší panika je první předzvěstí toho, co přijde. S každým novým odstavcem úvodní kapitoly nás autor seznamuje s nějakou novou postavou, ale v mnoha případech se nejedná o budoucí hrdiny románu. Jejich život se odehraje na pouhých několika stránkách a jsou jen „kanónenfutrem“, na němž Abnett se syrovou brutalitou přibližuje čtenáři pravou tvář totální války bez patosu a falešného hrdinství. Taková je ostatně i celá první třetina knihy.
Dělení na třetiny bych se podržel i dál. Ve druhé třetině knihy máme možnost sledovat takřka nepřetržitý sled válečných scén, které jsou jen místy přerušeny intrikami vojenských i civilních obyvatel Vervunu, jež se odehrávají i ve chvílích, kdy je zničení celého úlu přímo na spadnutí. Ačkoli je tento prostřední úsek knihy naplněn bitevní vřavou, působil až na vývoj několika postav, které se dokázali díky probíhajícímu konfliktu zocelit, trochu ploše. Bitevní scény tu postrádají větší napětí a jsou v mnoha případech podány jako sled dokumentárních záběrů i s nezbytným sumářem ztrát na jejich konci.
Pokud se ale čtenář dokáže přenést přes výše popsanou pasáž čeká ho odměna v podobě závěrečné třetiny, kde konečně kromě samotného válečného konfliktu naplno propuknou také nesváry mezi jednotlivými veliteli a složkami armády. Kromě svého vojenského umění tak může generál Gaunt ukázat i svoji nekompromisní tvář politického komisaře. Dosud víceméně skrytá vrstva osobních rozmíšek tak vystupuje do popředí a přidá ději na autenticitě. V posledních kapitolách také klesá počet hlavních figur, které opouští šachovnici střetu s Chaosem více č méně brutálním způsobem a ty které přežijí dostávají více prostoru i šancí proniknout do čtenářského povědomí.
Kniha Nekropole rozhodně nezklame žádného fanouška Warhammeru 40.000 a přidává další střípky do mozaiky osudů jednotky Gauntových Duchů, kteří se čtenářům představili již ve dvou předcházejících knihách. A pokud patříte k těm, kdo stále váhají a mají strach z komplikovanosti warhammerského universa, mohu i vám tuto knihu s klidným svědomím doporučit. V hrubých obrysech se dozvíte o odvěkém konfliktu mezi Řádem a Chaosem i pohnutém osudu domovského světa, ze kterého Duchové pocházejí. Před knihou tak musím varovat jen zapřísáhlé pacifisty, kterým by tato četba mohla způsobit zdravotní komplikace. My ostatní, jak věřím, si krátce užijeme nepředstavitelnou válečnou řež, než se vrátíme k poklidným civilním životům.
Přidejte odpověď